BitLab хостинг
Почетна страница > Новости

Кум, стопало Светог Луке и манастир Косијерево

15.05.2013. год.
Дуго сам се двоумио да ли да испричам ову истиниту причу из нашег породичног живота. Из неколико разлога. Прво, јер је лична и породична, а ја то не волим да делим са публиком. А друго, многи ће је погрешно схватити, лоше интерпретирати и бити револтирани, знам то већ из искуства са људима тврдих вратова како каже Библија. И треће, да би се значај приче у потпуности схватио, морао бих да доста детаља из прошлог живота изнесем, што ми није жеља а ни намера. Ипак, некако желим да изразим захвалност свом куму Драгану, затим игуману манастира Косијерево који нас је љубазно примио и самом Светом Луки, који нам је тог лепог мајског дана послао јасну поруку.

А све је почело годину дана раније на летовању у Будви. Моји родитељи су на зид стана окачили дуборез који приказује манастир Острог. Леп и импресиван рад. Заинтересовало ме одакле им. Рекли су ми да им је то урадио наш познаник Жељко из Будве. Надахнут видјеним делом одем код мајстор Жељка и замолим га да ми у дрвету издеља икону Светог Василија Острошког. Погодимо се Жељко и ја и око формата, и око цене. Очекивао сам да ће то бити готово за две три недеље, али икона буде завршена тек следеће године.

Како смо за мајске празнике отишли до Будве, надјем се са мајстором дрводељом и узмем своју дрвену икону. Леп рад, строг и горштачки, налик самом Светом Василију. Нема шта, мајстор има душу. Захваљујем му се и одмах почињем да разматрам где и како ћу да освештам икону. Јер, икона мора да добије благослов и да се освешта у некој цркви. Треба у цркви да одстоји 40 дана или да се на светим моштима очита молитва. Размишљам да у повратку са мора одемо до Острога и замолимо да нам монаси тамо на моштима Светог Василија освештају икону. Разматрам и одлазак у Требиње у манастир Тврдош где је Свети Василије боравио. У медјувремену питам кума Драгана да ми да савете око тога јер је компетентнији око верских питања. Он ме саветује да када сам већ доле да одем до села Петровићи, 20 км од Никшића, где се налази манастир Косијерево, јер тај манастир поседује стопало Светог Луке и још неке друге чеснице и чудотворне мошти. А Свети Лука је наш породични светац заштитник. Хм, кума треба слушати, али сад, и Косијерево и Острог, да нам не буде кратко са временом јер смо планирали у повратку да идемо преко Босне па на Мокру Гору и на ручак на Тару, па онда Београд.

Гледамо мапу, и закључујемо да је могуће ако кренемо око 8 сати ујутру све стићи јер нам је некако уз пут, додуше манастир Косијерево је с једне стране Никшића, западно према Херцеговини, а Острог на источној страни према Подгорици. Крећемо. Лагано, прво Стари млини кафа, па Ћатовића млини, затим мало па станемо да се сликамо кроз Бококоторски залив јер нема гужве а дан леп. И тако наших сат времена пута се претвори у два и по сата застајкивања. У медјувремену преко црногорског радија чујем да се пут до Петровића ради, и да је до 10х затворен, па се и не журим. Али када сам стигао до тог пута, разочарење. То више није пут него раскопани ровови са мноштвом камења. Ауто нам поскакује, деца се преврћу, камење лупа по нама. Помињемо кума више пута. Тако идемо 7 километара и плачемо, молећи се да нам се гуме не исеку. На крају стижемо до села, па уз путоказ где каже да је манастир Косијерево и црква Рождества Пресвете Богородице.
Леп предео, у зеленилу, другачији од околног крша и херцеговачког карста. На брежуљку, са лепим погледом. Сам манастир Косијерево је иначе постојао на месту где је сада Билећко језеро, али када се језеро стварало манастир је потопљен а нови манастир је 30-их година изградјен на овом месту. Покровитељ манастира је покојни краљ Александар Карадјордјевић који је манастиру и даривао вредне реликвије као што је и стопало Светог Луке. У сваком смислу, историјском, верском, државном, духовном, изузетна је част и непроценљиво благо да један тихи и мало познати манастир у Црној Гори има тако вредну реликвију, јер то је стопало апостола и јевандјелисте Светог Луке, апостола који је први насликао лик Богородице и створио прву икону, и писца Јевандјеља по Луки. Изузетна ствар, то тек сада схватам.
Манастир Косијерево је леп, сав у сивкасто белом камену. Достојанствен, складан, и помало монументалан. Види се да се око манастира ради, ту су радници. Довршава се спомен костурница мученицима који су погинули у другом светском рату. Радници раде. Угледасмо једног старијег монаха у радном оделу. Поздрависмо га и упитасмо да ли можемо да целивамо свете мошти. Љубазно нам одговара да можемо. Само да откључа цркву, јер је закључана. Отвара нам цркву. Унутра је пространо и пријатно. Вади ковчежић са светим моштима. Ми се крстимо, клањамо и целивамо мошти. Узбудјени смо.

Док то радим размишљам у себи да нећемо имати ни времена ни воље да се због лошег пута враћамо ка Никшићу и да идемо на Острог. Питам монаха, односно игумана манастира да ли би он на светим моштима Светог Луке могао да нам освешта икону Светог Василија. Гледа нас упитно и пита да нећемо можда до Острога да то урадимо. Објашњавам му да немамо времена. Он само климну главом и рече да сачекамо док не позове помоћника и да се пресвуче. Чекамо. Игуман се убрзано враћа са момком. У медјуврмену ми из аута доносимо икону Светог Василија. Стављамо је на отворен ковчежић са стопалом Светог Луке. Почиње молитва и служба освећивања иконе. Монах и помоћник изговарају стихове и молитве. Ми стојим мирно и крстимо се. Атмосфера је свечана. Деца су ми озбиљна. Сви смо озбиљни.
Долази крај обред освећивања иконе. Монах узима струк неких гранчица јеле, бора, које користи уместо босиљка кога у то време нема свежег, и умаче у свету водицу. Шкропи икону, а онда се окреће према нама, говорећи да би могао и нас мало да пошкропи. Прво му ја наилазим. Погледа ме погледом осмехом, застаде, као да процењује, а онда умочи дубоко струк биља у свету воду, натопи га добро и фљус по мом лицу. Као да ми је шамар ударио, лице ми је било скроз мокро. Окрену се ка деци и само лагано децу пошкропи, са пар капи. А онда погледа моју супругу исто онако испитивачки, са занимањем, па опет дубоко умочи свежањ биљака у свету воду и фљус, изручи млаз свете воде по мојој супрузи.

Супруга и ја се осећамо истоветно. Мокри, изненадјени, помало понижени али насмејани. Схватили смо поруку ћутљивог игумана. То фљус свете воде по нашим лицима и образима је говорило више од свих часова веронауке или прича о томе како треба да будемо ревноснији у црквеним стварима и да чешће идемо на литургију. Окрете се игуман од нас и настави молитву и освећивање иконе. Ми стојимо и слушамо. И тада земља као да задрхти и чу се звук гласног удара нечега.
На овом месту прекидам нашу породичну исповест, јер је ипак она део личне интиме. Догадјај који је следио нас је уплашио и освестио. Ништа се није десило нестварно или чудесно, десила се једна наизглед обична ствар у необичном тренутку, али нас је тај догадјај уплашио и затекао. Ја сам барем из њега схватио неколико ствари о којима се може расправљати данима и празним речима, али све док их не доживите уживо и док вам кости не прожеже несумњиво сазнање, не схватате то озбиљно.

Ту на том светом месту, манастир Косијерево и Свети Лука су ми дали једну важну лекцију коју нисам схватао тако озбиљно – чувај се греха, јер твој грех непокајани пада на твоју децу, и грех живи у теби и на теби све док се искрено не покајаш и исповедиш. Тада сам први пут у животу осетио оно што свети оци називају страх Божји, али не као страх од Бога и његове казне, већ страх од сопствене грешности и од тога како ће Божја правда судити теби и твојој деци по делима твојим. Мислим да сам тада први пут уживо осетио шта је то грех и опрост греха, да то није ни наивно, нити је игра, а посебно није схоластичка игра и умовање сувих интелектуалаца.

Да, научио сам и још једну озбиљну лекцију, а то је да мораш да слушаш кума, ма шта ти о њему или о његовим идејама мислио.

Такав је поредак ствари од Бога дат.

Manastir Kosijerevo Petrovići i mošti stopalo Svetog Luke frontalno

• Извор
  • Башта Балкана

Коментара (0) Оставите Ваш коментар Објавите новост

НОВОСТИ ИЗ РУБРИКЕ

Мештани села Рашчићи код Ивањице годинама безуспешно покушавају да реше проблем буке и загађења који су директна последица рада каменолома у власништву фирме \"Путеви” Ивањица.

Министар спољних послова Руске Федерације Сергеј Лавров изјавио је у интервјуу за Алтернативну телевизију да је циљ да се Срби сломе још увијек траје.

У области корпоративне исхране, апликација Ордера претставља иновативно рјешење у задовољавању потреба запослених. Са модулима као што су Топли оброк, Кетеринг, Ресторани, Онлајн Шоп, Ордера нуди велике могућности за...

Пуковник Златан Црналић, један од преживјелих пилота који су оборени изнад Новог Травника у фебруару 1994. године, преминуо је данас у 61. години након краће и тешке болести

Предстојећи догађај ће разоткрити „немоћ“ Запада и неспособност да оконча сукоб у Украјини, изјавио је бивши руски председник

Слање НАТО трупа у Украјину могло би да изазове свеопшти нуклеарни рат, упозорио је мађарски министар спољних послова Петер Сијарто

Остале новости из рубрике »